Fejlemények a Galvani híd úthálózatának pesti nyomvonaláról

Helyi hírek

Lezárult az új Duna-híd úthálózatának pesti nyomvonalára vonatkozó társadalmi egyeztetés és hatásvizsgálat – közölte Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.

A bejegyzés szerint a  Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa Karácsony Gergely főpolgármester és Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter vezetésével 2020 februárjában döntött arról: a belváros forgalomcsillapítása és a dél-pesti kerületek összekapcsolása, a külső kerületek közötti útvonalak rövidítése érdekében támogatja a Galvani híd megépítését, rajta 2×2 forgalmi sávval, széles kerékpárúttal és járdával, villamossal.

A Galvani híd és a közvetlenül hozzá kapcsolódó körút tervezése azóta is zajlik, még az idei évben lezárul az előkészítése. A híd és a kapcsolódó körút első szakaszának terveit a www.ujdunahid.hu oldalon 2020 őszén tették közzé és részletes véleményezésre adtak lehetőséget. A híd műszaki kialakításának alapvető elemei igen magas, 84-90%-os támogatást kaptak a kérdőívet kitöltők körében, a beérkező szöveges javaslatokat pedig lehetőség szerint beépítjük a tervezés további szakaszaiba.

A Galvani hídhoz kapcsolódó útszakaszok közül a Fehérvári út és a Gubacsi út közötti körútszakasz nyomvonaláról szóló döntés mind a Főváros, mind az érintett kerületek, mind a Kormány részéről megszületett, a nemzetközi tervpályázaton kiválasztott építészek és mérnökök, a holland UNStudio és a brit BuroHappold terveinek elkészülte után a kivitelezés és a megvalósítás óriási feladata következik.

Ugyanekkor, 2020 februárjában azonban a Galvani hídhoz kapcsolódó körút pesti nyomvonaláról még nem született döntés, az FKT úgy határozott, hogy 6 változat vizsgálatát és hatáselemzését kéri. Ezt a feladatot a Budapest Fejlesztési Központ és a NIF elvégezte, a vizsgálati módszertan kialakításába, az elkészült hatásvizsgálatok véleményezésébe a Fővárost, az érintett kerületeket (Kispestet, Ferencvárost, Kőbányát), illetve a helyben aktív civil szervezeteket bevontuk, online lakossági fórumot tartottunk és a www.budapestujkorutja.hu weboldalon lehetőséget kapott mindenki a véleményalkotásra – teszi hozzá Vitézi Dávid.

A beérkezett véleményeket feldolgozták és most közzéteszik a kérdőív és az egyéb kerületi, szakmai vélemények eredményét ugyanezen az oldalon.

Az FKT által meghatározott 6 nyomvonalverzió közül két olyan változat van, amely a válaszadói csoportok körében a válaszok alapján mérlegelés tárgyát képezheti: az egyik, a 2-es változat, amely egy a Kiserdő szélén vezetett alagút megépítését jelenti, a másik, a 3-as változat, amely a Határ út mai nyomvonala alatt vezetett alagutat jelenti.

A kettő közötti különbség abban áll, hogy míg a Kiserdő alatt vezetett alagút távolabb van a Határ úti házaktól, de érinti az erdő területét, addig a Határ út alatt vezetett alagút esetén az erdő gyakorlatilag érintetlen marad, viszont az út közelebb kerül a házakhoz. A 2-es verzió alváltozatának tekinthető a Wekerlei Társaskör Egyesület által felvetett, Illatos-árok mentén húzódó, a Kiserdőn keresztül vezetett nyomvonalterv is, melyet a civil szervezet kérésére szintén megvizsgáltunk, a vizsgálati eredményeket a weboldalon letölthető dokumentumként közzétesszük – írja Vitézi.

A két verzió közül valamennyi válaszadói csoportban a 3-as verzió élvez nagyobb támogatást, a lakossági igényfelmérés eredménye, a kitöltők válaszai alapján tehát a Határ út alatt épülő, a Kiserdőt érdemben nem érintő alagút a leginkább preferált műszaki megoldás.

Természetesen mindez nem jelenti azt, hogy ennek a változatnak a kapcsán nem lenne fontos több műszaki kérdés megnyugtató tisztázása, például az alagút bejárati-kijárati szakaszainak megfelelő kialakítása, a sokáig tartó kivitelezés megfelelő szervezése, vagy a Wekerletelep örökségi értékű házainak statikai védelme kapcsán. Ezért ezeknek a kérdéseknek a további előzetes vizsgálatát is elvégeztük november folyamán.

A részletes hatásvizsgálatokat, társadalmi egyeztetéseket összegző, az elvégzett munkáról készült jelentésemet a weboldalon közzétettük. A BFK összefoglaló jelentése alapján Fürjes Balázs államtitkár, az FKT ügyvezető alelnöke kezdeményezte az FKT döntését, az erről szóló, Karácsony Gergely főpolgármesternek és Gulyás Gergely miniszternek szóló levelét szintén közzétettük.

A nyomvonalváltozatok vizsgálatára és társadalmi egyeztetésére vonatkozó, az FKT határozatban előírt feladatát a Budapest Fejlesztési Központ határidőre elvégezte, és ennek eredményeit 2020. december 15-én az érintett önkormányzatok számára bemutattuk. Tekintettel arra, hogy a koronavírus-járvány miatt a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésezési rendje módosult, a döntés az eredeti, december 31-es határidőre nem született meg.

Fontos azonban látni, hogy amennyiben az úthálózat 2. szakaszáról nem születik időben döntés, olyan helyzet állhat elő, hogy a híd már megépült, átadták, az úthálózata viszont nincs teljesen kész. Ennek minden káros hatása ekkor az érintett lakóterületekben jelentkezne.

A BFK szakmai álláspontja szerint a nyomvonalváltozatok közötti döntés meghozatalához minden szükséges információ rendelkezésre áll, ezért javasoljuk, hogy a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa a kérdést soron következő ülésén vegye napirendre és hozzon döntést ebben az egész Budapest és agglomerációja fejlődésére kiható ügyben – az elvégzett munka nyomán a döntéshez minden szükséges információ rendelkezésre áll.

További részletek itt: www.budapestujkorutja.hu/tarsadalmi-egyeztetes