Az ír származású amerikai humorista, Conan O’Brien műsorvezetésével zajlott le a 97. Oscar és bár az extrém történésekre vágyó nézők esetleg csalódhattak, mert semmilyen színpadi pofozkodás, a ruhájában eleső színésznő vagy nagyobb baki nem történt a gálán, a szervezők nagyon tisztességesen lehozták a lassan jubiláló díjátadót. Mert ne felejtsük el, hogy bármennyire kitesz minden évben magáért a látványért és műsorért felelős kreatív csapat, az Oscar mégis csak egy díjátadó. Semmivel nem több ennél. Ezért aztán a több mint háromórás adásidő alatt bőven meg tudja unni a vizuális információk és digitális tartalmak tömkelegéhez – a CGI-hoz, hologramokhoz, Ai-generált képekhez és videókhoz – szokott közönség.
Talán ezért is jelentette ki Conan O’Brien rögtön az elején, hogy a show-ban nem használtak AI-t, amivel kicsit az írók és színészek sztrájkjának erőfeszítéseire is vissza utalt. Az Oscar egyébként nem titkoltan küzd évek óta azzal, hogy ne veszítsen közönséget, hiszen maga a televíziós díjátadó már régen idejét múlt műfaj. A nézők vizuális ingerküszöbe az egekben van és abban a technológia korban, amikor az embere a statisztikák szerint átlagosan 8 másodpercig képesek huzamosan nézni egy videót az okostelefonjukon (rövidebben, mint egy aranyhal) akkor egy közel négy órás televíziós díjátadó show megrendezése simán öngyilkosságnak tűnhet. Mindennek fényében kijelenthető, hogy a 97. Oscar (is) jól sikerült. A Mandy Moore féle látványos koreográfiákba időnként humor is becsúszott – például a Dűnéből érkező zongorázó féreg vagy az aranyhajú fiúk tánca-, a jó zenei produkciók, a jól kiválogatott díjakat átadó színészek és Conan O ‘Brien száraz, de összeszedett humora (ami persze ezúttal minimális improvizáció mellett, egy csapat forgatókönyv író által megírt szövegkönyv alapján ment) feltétlenül nézhetővé, sőt, szórakoztatóvá tették a műsort.
Bár a gála nagyjából követte a megszokott forgatókönyvet a bevált jelenetekkel – például sohasem maradhat el az In Memoriam rész, ahol a filmművészet legfrissebben elvesztett alakjairól emlékeznek meg – emellett volt néhány újítás is. Például a díszlet egészen izgalmas lett – a hátsó díszletfalon egy hatalmas, hajóablakra emlékeztető, kettéosztott kör a zenészekkel a felső szinten telitalálat volt, egészen mágikus színpadképet adott. A műsorban volt egy hosszabb Bond-blokk is, amiben életem egyik legütősebb színpadi előadását hallottam, a híres 007-es Sky Falls dalt, RAYE előadásában.
Mi magyarok nyilván a Legjobb vágó kategóriáját vártuk a legjobban, ahol a tehetséges magyar vágó, Jancsó Dávid A brutalista című filmért volt jelölve. Bár a díjat végül nem ő kapta, hanem Sean Baker, az Anora multitalentummal bíró, rendező, író, vágója, de ez mit sem von le a jelölés értékéből és ahogyan az Oscar előtt Jancsó Dávid fogalmazott “Ebben a szakmában tényleg a jelölés a lényeg, már az magában győzelemnek számít.”
A Legjobb női mellékszereplő díját Zoé Saldana kapta az Emilia Pérez című filmben nyújtott alakításáért, ezzel pedig történelmet írt: ő lett az első emigráns dominikai színésznő, aki Oscar-díjat nyert. „Bevándorló szülők büszke gyermeke vagyok, akik álmaikkal, méltóságukkal és dolgos kezükkel építették az életüket. Én vagyok az első dominikai származású amerikai, aki átveheti az Amerikai Filmkadémia Díját. De remélem, hogy többen leszünk.”
Zoe Saldana egyébként tudja, hogyan kell show-t csinálni a köszönőbeszédekből. Már a februári Critics Choice Awardson is hozta a formáját, amikor a gálán szintén elnyerte a legjobb mellékszereplő díját az Emilia Perezben nyújtott alakításáért. Akkor az ünnepi beszédét azzal kezdte, hogy nem hiszi el, hogy ő veheti át a díjat és a férje nem láthatja, mert éppen most ment ki a vécébe… Talán nem is csoda, hogy az olasz filmrendező férje, Marco Prego-Saldana, most a kezébe temetve az arcát várta, hogy mit fog mondani Zoe a beszédében. A színésznő eleinte a díjadókon szokásos elismerő szavakkal méltatta a férjét, majd ismét jött a poén: megdicsérte a szép hosszú haját. Amivel semmi gond nincs, talán csak egy kicsit túl sok információ egy Oscar köszönőbeszédben. De Zoe Saldana-tól még ez is bájosan hangzott és derültséget hozott a terembe. A színésznőnek egyébként nagy szakmai éve van, korábban megnyerte a Critics Choice Latin Cinema Awards-ot, jelölt volt a Saturn Awards-on, meghívták Cannes-ba és pár nappal az Oscar előtt a Los Angeles-i olasz filmfesztiválon is nagy elismerést vehetett át.
A 97. Oscar-gálán a Legjobb női főszereplő díját Mikey Madison nyerte el, míg az este legnagyobb győztese a már említett Sean Baker lett, aki az Anora című filmért összesen négy Oscar-díjat vehetett át: Legjobb film, Legjobb rendező, Legjobb eredeti forgatókönyv és Legjobb vágás kategóriában. Ezzel ő lett az első alkotó az Oscar-díjak történetében, aki egyetlen filmért ennyi elismerést kapott egy este alatt.
A Legjobb férfi főszereplő díját Adrien Brody érdemelte ki A brutalista című filmben nyújtott alakításáért. Adrian Brody most sem lépett ki a komfortzónából a beszédével – ahogyan a Critics Choise győzelme után is általánosságban beszélt békéről, elfogadásról, antiszemitizmusról. A mostani beszédével a magyar rajongóknak bizonyára csalódást okozott, hiszen semmilyen szinten nem említette meg a magyar származását (pedig filmben Tóth László magyar építész bevándorlót alakít) és azt, hogy maga is emigránsok gyermeke – ahogyan azt Zoe Saldana tette. Bár volt rá egy kis reményünk, amikor könnyes szemmel a zene lekavarását kérve édesanyjának is köszönetet mondott, hiszen rengeteg fórumon hangoztatta korábban, hogy mennyire büszke rá, aki amerikai emigránsként által meg a helyét ebben az országban és büszke magára is. “Boldog vagyok, hogy én testesíthetem meg az amerikai álmot.” – fogalmazott korábban egy interjúban. Most minden hasonló tartalom kimaradt a szövegéből.
A film további két kategóriában is győzedelmeskedett, elnyerve a Legjobb operatőri munka és a Legjobb eredeti filmzene díját.
A látvány terén a Wicked és a DUNE: Part Two film bizonyult kiemelkedőnek: ez előbbit az Akadémia a Legjobb díszlet és a Legjobb jelmez kategóriában is díjazta, míg a Dűne a Legjobb vizuális effekt kategóriában kapott arany szobrot.
– Vida Virág –