Metrószerelvény érkezik az M3-as metróvonal felújított Arany János utcai állomására az átadóünnepsége napján, 2023. március 20-án. Átadták a budapesti 3-as metró megújult Arany János utcai és Nyugati pályaudvari állomását; a felújítás költségeinek hozzávetőleg kétharmada uniós, egyharmada pedig hazai forrás. MTI/Mónus Márton

BKV: a 3-as metró szerelvényeit felújították, a kocsiszekrényeket gyártotta újra az orosz partner

Helyi hírek

A 3-as metró szerelvényeit felújították, a kocsiszekrényeket gyártotta újra az orosz partner – közölte a BKV Zrt. kedden az MTI-vel.

Felidézték, hogy 2014-ben a kormány – miután megvizsgálta a 3-as metró vonalának felújításával kapcsolatos fővárosi javaslatokat – a szerelvények felújításának támogatásáról döntött, állami kezességvállalással.

A BKV 2014 novemberében közbeszerzést írt ki a metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújítására és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállítására, 2015 júliusában pedig kihirdették, hogy a közbeszerzési eljárás nyertese a Metrowagonmash orosz részvénytársaság.

A közbeszerzést vizsgálta a Közbeszerzési Döntőbizottság is, amely mindent rendben talált, és határozatával hivatalosan megerősítette: a BKV mindenben jogszerűen járt el a 3-as metró járműveinek korszerűsítéssel egybekötött felújítására kiírt tenderben.

A 3-as metró szerelvényeinek 2016-2017-es felújításakor 222 darab, különböző állapotú kocsi modernizálására kötött szerződést a BKV Zrt., a tenderen győztes orosz cég pedig – miután megvizsgálta a szerelvények állapotát – vállalta, hogy a felújítás során új és felújított alkatrészeket is beépít, a kocsiszekrényeket pedig újragyártja ugyanazért a költségért

– tették hozzá.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója – korábbi állításait nem cáfolva – ennek alapján emelte ki a fővárosi klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottság hétfői ülésén: “a felújítás során az orosz fél jelezte, hogy olyan rossz állapotban van az egész kaszni, hogy nem felújítani fogja ezt a kasznit, hanem újragyártani. Tehát, az most itt elmondható, hogy amikor az orosz szerelvények kasznijai ki lettek küldve Moszkvába, akkor nem azok jöttek vissza, hanem az orosz fél vállalta azt, hogy nem toldozgatja-foldozgatja, hanem egy stabilabb és újragyártott kasznival küldte vissza a szerelvényeket” – olvasható a közleményben.

A BKV kiemelte, egy felújításon általános, nemzetközi gyakorlat, hogy bizonyos alkatrészeket kicserélnek, szükség esetén újragyártott elemek beépítésével, más alkatrészeket viszont felújítanak, javítanak, és azok a korábbi funkcióikat ellátva működnek tovább.

A 3-as metró szerelvényeit tehát – a BKV megrendelésére – 2016-2017-ben felújították, és ennek részeként a kocsiszekrényeket gyártotta újra az orosz partner – mutattak rá.