A kedden elfogadott új szabályok értelmében könnyebben lehet majd közúti áruszállításhoz másik tagállamban nyilvántartott teherautót vagy kamiont bérelni sofőr nélkül. |
A Parlament megadta végső jóváhagyását ahhoz az uniós kormányokkal született megállapodáshoz, amely módosítja a közúti árufuvarozásra használt teherautók vagy kamionok gépkocsivezető nélküli bérlésére vonatkozó szabályokat. A szezonálisan megugró igények kielégítése Az új szabályozás részben megszünteti az ilyen járművek másik tagállamból való bérlésének korlátozását. A fuvarozók és a tehergépjárművek bérlésével és lízingelésével foglalkozó vállalatok ezentúl másik tagállamból is bérelhetnek teherautót, ha átmenetileg vagy szezonálisan megugró kereslettel kell megbirkózniuk, vagy ki kell váltaniuk egy meghibásodott vagy sérült járművet. A korlátozások egy részének feloldásával a környezet is jól jár, mert a bérelhető járművek általában újabbak, biztonságosabbak és kevésbé környezetszennyezők, mint az átlagos járműpark. Korlátozott időtartamra és számban A képviselők a tárgyalások során elérték, hogy a fuvarozócégek évente legalább két hónapig használhassanak más tagállamban nyilvántartott bérelt teherautókat (a jelenlegi szabályok értelmében csak akkor tehetik ezt, ha a járművek és a cég ugyanabban a tagállamban vannak nyilvántartva). A kormányok azonban dönthetnek úgy, hogy 30 napos használat után előírják a nemzeti szabályok szerinti kötelező nyilvántartásba vételt. A fuvarozóvállalatoknak jelenteniük kell a nemzeti hatóságoknak, hogy bérelt járművet használnak, és az uniós kormányok az egy vállalat által bérelhető járművek számát is korlátozhatják. A képviselőknek köszönhetően azonban ez nem lehet kevesebb a cég teljes áruszállító gépjárműparkjának negyedénél Cláudia Monteiro de Aguilar (EPP, Portugália) jelentéstevő szerint „Az új szabályoknak köszönhetően a fuvarozócégek a szezonális igények kielégítésére egyszerűbben bérelhetnek további teherautókat ahelyett, hogy újakat kellene venniük. Több lehetőség közül választhatnak, szabadon vállalkozhatnak és a lehető legjobb módon csoportosíthatják forrásaikat, amely a környezet és az útbiztonság szempontjából is kedvező fordulatot jelent.” A hétfői vitában nem szólalt fel magyar képviselő. A következő lépések A felülvizsgált jogszabály az Európai Unió Hivatalos Lapjában történő megjelenését követő 20. napon lép életbe. A tagállamoknak 14 hónap áll rendelkezésükre ahhoz, hogy felkészüljenek az új szabályok alkalmazására. |