Magyarország 24 Panzerhaubitze 2000-es önjáró tarackot vásárolt a német Krauss-Maffei Wegmann vállalattól. A sorozatgyártást már megkezdték Németországban, és az első példányok júliusban érkeznek Magyarországra. – írta meg a Honvédelem.hu
Az 55 tonnás és nyolc méter hosszú, 155 milliméteres átmérőjű lövegcsővel rendelkező Panzerhaubitze 2000-es önjáró löveg jelenleg az egyik legkorszerűbb harcjármű a kategóriájában. Hadrendbe állítása után, valószínűleg még évtizedekig fogja a Honvédség használni. A magyar katonák átképzése már megkezdődött és jelenleg is folyamatosan tart a németországi Idar-Oberstein-i tüzér iskolában.
A harcjárműveket a magyar igények szerint alakítják át, az egyik ilyen hungarikum lesz a jármű külsején elhelyezett tároló láda is. Mivel a magyar katonák ruházata eltér a német katonák felszerelésétől, emiatt a jármű belsejében is lesznek változások a tárolódobozok kialakításában. Jelenleg a Magyar Honvédség a Szovjetunióban gyártott D-20-as vontatott ágyútarackokat használja, melyet a korszerűbb Panzerhaubitze 2000-es fog felváltani.
A D-20-as már elavultnak számít a mai modern hadviselésben, mert azt kell feltételezni, hogy a szemben álló fél rendelkezik fejlett felderítő rádiólokátorokkal, aminek segítségével könnyen bemérik a löveget és pár percen belül viszonozhatják a tüzet. A D-20-as legnagyobb hátránya, hogy ezen idő alatt képtelen elhagyni a zónát. Ezen hátrányt küszöbölik ki a most rendszeresítésre kerülő lövegek, hisz a gyorsaságuknak köszönhetően a támadás után pár perc alatt képesek elhagyni a harci zónát mielőtt a válaszcsapás megsemmisítené őket. Az új Panzerhaubitze 2000-esek 40, illetve a jelenlegi fejlesztéseket követően akár 60 kilométeres távolságban is képesek az ellenséget elpusztítani.

Az önjáró lövegek Tatán fognak állomásozni, ahol a jelenleg is építés alatt álló szimulációs központtal együtt hamarosan biztosított lesz a hazai kiképzési infrastruktúra is, amely egyedülálló lesz a térségben. A harcjárművek mellett technikai felderítő képesség és digitális tűzvezető rendszer is érkezik Tatára. A Technikai felderítő eszközök segítségével bármilyen időjárási körülmények között képesek lesznek eltalálni a célt.
„Ez a központ Közép-Európában egyedülálló képességeket nyújt majd számunkra” – emelte ki Bartók Barnabás alezredes, hozzátéve: egyidőben egy teljes tűzszakasz kiképzését tudják majd úgy végezni, hogy integrálják a tűzvezetést és a felderítést is. Azaz a gyakorlótérre menet nélkül, költséghatékonyan tudják majd az alapokat megtanítani mindenkinek. Ráadásul a Tatán telepített tüzérségi és harckocsizó szimulátorok (ebből négy kerül a harckocsizó zászlóalj kiképzéséhez az épületbe) össze lesznek kötve, így egy teljes harckocsi alegységgel tudnak gyakorolni. Elméleti lehetőség arra is van, hogy más helyőrségekben működő digitális szimulációs rendszerekkel is összekapcsolják a tatai kiképző komplexumot: így akár a légierővel vagy az MH 86. Szolnok Helikopterbázis állományában dolgozó Előretolt Repülésirányító Csoporttal közösen is tudnak majd közösen gyakorolni – egyben a szárazföldi erők és a légierő integrációját is előre mozdítva.