A közösségi közlekedés integrációjáról, az új tarifarendszerről a főváros és a kormány által kötött megállapodás jó Budapestnek, a budapestieknek és az agglomerációban élőknek egyaránt – jelentette ki Karácsony Gergely főpolgármester csütörtökön sajtótájékoztatón, Budapesten.
Kiemelte: az elmúlt időszakban kénytelen volt kritikával illetni a kormány számos, Budapest számára káros intézkedését, ám a most létrejött megállapodás évtizedekre meghatározza azt a közlekedéspolitikát, a közösségi közlekedés integrációját, amelyben Magyarország érdekelt. Ezért köszönetet mondott a kormány partneri hozzáállásáért és az érintett cégek együttműködéséért.
Felidézte, hogy a megállapodás nyomán március 1-jétől az utasokat jobban szolgáló tarifarendszer lép életbe. Ennek nyomán 9500 forintról 8950 forintra csökken a Budapest-bérlet ára, az új Pest megyére is érvényes diákbérlet 945 forintba kerül majd, és a havi országbérletet a diákok 1890 forintért vásárolhatják majd meg.
A korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy a bérletek árának csökkentése többnyire növelte a bevételeket, ezért az új tarifáktól is ezt várják – mondta Karácsony Gergely.
Ugyanakkor a részletes politikai megállapodás arról szól, hogy a budapesti, illetve a Pest vármegyei bevételeken a partnerek olyan mértékben osztoznak, mint amilyen mértékben szolgáltatnak.
Azt, hogy ez százalékokban mit jelent, a megállapodás szerint március végéig kell kiszámolniuk a feleknek a 2023-as bázisév adatai alapján – fűzte hozzá.
A megállapodás annál is inkább jó Budapest számára – folytatta -, mert véget ér az az időszak, amikor az állami költségvetésben a főváros számára biztosított közlekedési normatíváról, illetve az agglomerációs közlekedési szolgáltatások ellenértékéről politikai alkudozást kellett folytatni.
Vagyis, a megállapodás nagyságrendekkel jobb helyzetet biztosít a főváros számára a közösségi közlekedés finanszírozása szempontjából. Mert nem önkényes politikai alkudozások, hanem konkrét számok alapján jut forrásokhoz a főváros – mondta a politikus.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a kormány szándékával összhangban bérletvásárlásra kívánják ösztönözni az embereket az egyszeri jegyvásárlással szemben, mert a bérlet több utazásra ösztökéli a közlekedőket.
Budapest és az ország zöld jövője szempontjából nincs fontosabb ügy, mint a Budapestre érkező autóforgalom csökkentése és annak kiváltása a közösségi közlekedéssel. Ezért elemi érdeke a városnak, hogy olcsóbb és egyszerűbb legyen a közösségi közlekedést használni azoknak, akik az agglomerációból érkeznek Budapestre – sorolta.
Ezt szolgálja a most megkötött megállapodás, ami egyszerre jó az agglomerációból érkezőknek és duplán jó a budapestieknek, mert érdemben csökkentheti a Budapestre zúduló gépjárműforgalmat – mondta Karácsony Gergely.
(MTI)