Vitézy Dávid csak fejben épít XXL-es HÉV-et, Lázár a valóságban csinál L-es HÉV-fejlesztést – írta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) parlamenti államtitkára a tárca Facebook-oldalán szerdán.
Csepreghy Nándor úgy fogalmazott, Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője “megint becsapja a támogatóit. Ezúttal épp nem azzal, hogy a Fidesz támogatásával indul-e a főpolgármesteri tisztségért, vagy hogy valósak-e a szavazatok újraszámlálása érdekében benyújtott nyilatkozatai. Hanem a budapesti HÉV infrastruktúrájának és járműállományának megújításával kapcsolatban.”
A most induló HÉV-fejlesztés hátrányait illetően Vitézy Dávid ugyanis csúsztat vagy egyenesen hazudik, az előnyeiről pedig szándékosan hallgat – írta az államtitkár, megjegyezve, hogy szerinte “jó oka van rá, hogy így tesz”.
“Közlekedési és városfejlesztési celebként sok értékes évet és sok milliárdnyi közpénzt pazarolt el nagyívű koncepciók felvázolására, lelkesítő 3D-makettek és látványtervek megrendelésére. A valóság és a jelen azonban valahogy mindig kevesebb figyelmet kapott tőle”
– vélekedett Csepreghy Nándor.
Hozzátette, “javaslom a független, oknyomozó újságíróknak, hogy nézzenek utána, mely cégek és szakértők voltak a Vitézy-éra állandó beszállítói és mennyibe kerültek a tőlük megrendelt csillagháborús tervek”.
Az államtitkár szerint Vitézy Dávid “mindent megkapott az elmúlt 15 év kormányaitól: pozíciót, pénzt és időt is a bizonyításra. Nem élt jól egyikkel sem. Amikor valóban tehetett volna a HÉV-ért, csak fantáziált a felújításról. Amikor pedig valaki végre a valóságban áll neki a munkának, csak zsűrizik és csúsztat.”
Vitézy Dávid állításával ellentétben a magyar közlekedéspolitikában egyes nagyberuházások nem azért álltak le vagy kerültek átdolgozásra, mert Lázár János építési és közlekedési miniszter “puszta szeszélyből nem ad rájuk pénzt”. Épp fordítva: azért kellett őket leállítani vagy alaposan újragondolni, mert az uniós források felfüggesztése és a háború okozta gazdaságimozgástér-szűkülés miatt nincs elég fedezet a megvalósításukra. Legalábbis nem az eredeti tervek szerint, pláne, ha kiderül, hogy az eredeti tervek elnagyoltak és pazarlók voltak, “ami a Vitézy-örökség álomprojektjeivel kapcsolatban bizony fájóan gyakran fordult elő” – jelentette ki Csepreghy Nándor.
A valóság az, hogy a Vitézy Dávid által ígért “fantasztikus HÉV-terveknek” sosem állt rendelkezésre a forrása. Vitézy Dávid ebben az esetben is fedezet nélküli ígéreteket tett, hiába ismételgeti most azt, hogy a pénz megvolt, csak mi lemondtunk róla – írta az államtitkár.
Kiemelte, “egyetlen fillérnyi, Magyarországot megillető fejlesztési összegről sem mondunk le soha, sőt igyekszünk újabb lehetőségeket is bevonni a hazai közlekedés fejlesztésébe”.
Ismertetése szerint “forrás híján a Vitézy után érkező, felelős közlekedési kormányzatnak” két választása volt a HÉV-ek kapcsán: “tovább hazudja Magyarországnak a fedezet nélküli Vitézy-álmot” vagy a rendelkezésre álló forrásokhoz igazítja a terveket és “XXL-es álmok helyett nekiáll egy L-es méretű fejlesztésnek a valóságban”.
Az ÉKM ez utóbbit választotta, a HÉV-infrastruktúra fejlesztésére vonatkozó elemeket “a valósághoz szabta”, így a legfeljebb 110 méter hosszú szerelvények fogadására alkalmas HÉV-állomásokhoz természetesen nem 120, hanem 110 méteres járművek beszerzésére írt ki pályázatot – írta Csepreghy Nándor, hozzáfűzve, hogy a Vitézy Dávid által emlegetett 120 méteres szerelvényekhez át kellett volna építeni a teljes állomási infrastruktúrát, amihez nem állt rendelkezésre a forrás.
“Olyan ez, mintha valaki nagyobb autót követelne, aztán új házat is, mondván: a régi garázsba nem fér be a hosszabb járműve” – jegyezte meg az államtitkár.
Csepreghy Nándor kitért arra is, hogy a fentiek következtében természetesen változott az utasajtók oldalanként minimálisan előírandó darabszáma is, hiszen ha a járműhosszhoz képest aránytalan számú ajtót követelnének meg a beszállítóktól, azt csak az ülőhelyek rovására tudnák teljesíteni.
“Ez nekünk túl nagy ár lett volna azért, hogy Vitézy tudományosan kiszámolt ajtószám-elképzelése öncélként megmaradjon” – mutatott rá.
Hozzátette, az utascserét és az utasáramlást azonban gyorsítani tudják a módosított kiírásban elvárt, szélesebb, minimum 1300 milliméteres szabadnyílású ajtókkal és a teljes hosszában átjárható, alacsonypadlós utastérrel.
Vitézy Dávid “HÉV-fejlesztés ellen indított politikai támadásában vannak további csúsztatások is”, például az állításaival szemben az elvi előzetes típusengedély nem feltétele a tender kiírásának: a járműgyártónak ugyanis a típusengedélyezési folyamatot akkor is végig kell vinnie, ha rendelkeznénk elvi előzetes típusengedéllyel, ahogy minden új vasúti jármű beszerzése esetében – közölte az államtitkár.
Csepreghy Nándor hangsúlyozta, hogy “a részletekkel kapcsolatos csúsztatásainál” azonban sokkal fontosabbak a beruházás egészére vonatkozó tények: évtizedek adósságát törlesztve végre elindulhat a budapesti HÉV infrastruktúrájának és járműállományának a megújulása.
“Ha minden nap hisztizik egyet a Facebookon, akkor is megcsináljuk. Nem kis részben éppen helyette” – írta az államtitkár.
“PS: Kedves Dávid, 3 éve személyesen ajánlottam neked lehetőséget, hogy vegyél részt a munkában és dolgozzunk együtt. Valóban, ez nem miniszteri, csak minisztériumi felkérés volt. De ez akkora sebet azért csak nem ejtett a hiúságodon, hogy emiatt még akkor is támadd a MÁV-csoportot, amikor épp évtizedes fejlesztéseket jelent be” – zárta sorait Vitézy Dávidnak címezve Csepreghy Nándor.





